17 September '08 @ 17 Ramadhan 1429


Apa ada pada hari ini? 17 September 2008 yg bersamaan 17 Ramadhan 1429, merupakan tarikh yg amat bermakna bg ku..

17 Ramadhan 1429 merupakan Hari Nuzul Al-Quran iaitu hari di mana Allah SWT telah menurunkan al-Quran sebagai satu mukjizat yang membuktikan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. dan kewujudan Allah SWT dengan segala sifat-sifat kesempurnaannya.



Pengertian Nuzul Al-Quran

Daripada segi bahasa, perkataan ‘Nuzul’ bererti menetap di satu tempat atau turun dari tempat yang tinggi. Kata perbuatannya ‘nazala’ (نزل) membawa maksud ‘dia telah turun’ atau ‘dia menjadi tetamu’. Sebenarnya penggunaan istilah Nuzul al-Quran ini secara majaz atau simbolik sahaja yang bermaksud pemberitahuan al-Quran. Tujuannya untuk menunjukkan ketinggian al-Quran.

Secara teknikalnya Nuzul al-Quran bererti penurunan al-Quran dari langit kepada Nabi Allah yang terakhir. Perkataan Nuzul dalam pelbagai wajah sama Ada kata nama, kata perbuatan atau lainnya digunakan dalam al-Quran sebanyak lebih kurang 290 kali. Sebagai contoh, “Dia yang telah…..menurunkan hujan.” (al-Baqarah:22), “Dialah….yang menurunkan Taurat Dan Injil.” (Ali Imran:3) Dan banyak lagi ayat-ayat lain.

Jika kawan2 ingin tahu selanjutnya mengenai Nuzul Al-Quran sila ke laman Mutiara Hati. Pengertian Nuzul Al-Quran tu aku ambil dari sana..


17 September 2008??

Buat pengetahuan semua, hari ini merupakan hari Ulang Tahun Kelahiran Tunangku yg ke....27..bertuahnya sebab hari lahirnya jatuh pada hari Nuzul Al-Quran.. mudah mudahan abang menjalani hari ini dengan sebaik-baiknya..

Tiada apa yg dapat aku bagi padanya.. hanyalah Ucapan yg terbit dari hati dan bibir buat dirinya.. dan juga doa yg panjatkan pada Allah.. untuk dirinya... "Abang, Selamat Hari Lahir. Semoga segala hajat dan harapanmu dikabulkan Allah SWT, dimurahkan rezeki, diberi kesihatan,dan dibawah lindunganNya selalu...Amin"

ni kek untuk abang... yg real tggulah lepas puasa.. hehe

2 bla bla bla:

Ibnurashidi berkata...

salam..semoga berbahagia dan dipermudahkan urusan perkahwinan..jgn lupa jaga adab batasannya ya..

Arlynn@Pelangi berkata...

salam ibnurashidi...
terima kasih mendoakan saya..
insyaAllah..

 

Ceritera Si Pelangi © 2008. Design By: SkinCorner